En logo er et symbol som brukes til å representere et merke. Grav dypere, og du vil oppdage at mange logoer har en skjult betydning, ofte noe som har med selskapets bakhistorie å gjøre eller et smart visuelt ordspill.
Tross alt handler branding om historiefortelling – nemlig hvordan mennesker kobler seg sammen. En logo og et bevisst fargevalg kan gjøre historiefortellingen enda mer effektfull.
Farge spiller en svært viktig rolle for oss alle, selv om vi ikke tenker så nøye over det. Farge kan få tankene til å vandre, endre handlinger og forårsake reaksjoner.
Farger kan irritere eller berolige øynene, øke blodtrykket eller dempe appetitten. Farger kan bidra til økt salg, og også det motsatte. Når du bruker farger de riktige måtene, kan farge til og med spare på energiforbruket.
Visste du at rosa drivhus halverer energiforbruket?
Farger på logo
Fargen på en logo sier mye om et merke. For etablerte merker kan en farge være i hovedsak knyttet til virksomhetens identitet. Tenk på Coca-Cola, som virkelig «eier» rød, IKEA med sitt «svenske» blå og gule bygg og Starbucks berømte grønne kaffekopper. For nye merker er ofte valg av logofarge et forsøk på å posisjonere virksomheten sin hos ønsket kunde.