Digital storytelling er en visuell måte å fortelle en historie på. Man bruker tekst, bilder, video, presentasjoner, ikoner, infographics, lyd eller andre elementer. Legger du til at dette skal være på én lang nettside, så har du en «scrolleside».
Scrollytelling er et ganske nytt ord og kommer fra kombinasjonen av «scrolling» og «storytelling», en teknikk hvor historien fortelles mens man scroller på en nettside. Scrollytelling er en god metode for å holde brukeren engasjert og gi de følelsen av kontroll over historien.
Microsoft har forsket på effekten, og konkludert med at dette er svært effektfult. Det merker jeg selv også. Jeg fascineres og dras inn i slike digitale historier. Det er spennende å scrolle og enkelt å prosessere innholdet.
Og derfor ble Scrollytale™ til!
Scrollytale™ er et så spesifikt konsept, og skiller seg såpass fra Pixeldust, at jeg valgte å skille det ut med egen kommunikasjon og som en egen merkevare.
Ny nettside mer informasjon finner du her