Barbie-filmen: en suksesshistorie fra et markedsføringsperspektiv

Barbie er uten tvil en av den mest ikoniske leken i moderne tid, og hennes tilstedeværelse strekker seg langt utover lekehyllen.

I dag har den passert rekorden: mest sette film på kino av en kvinnelig regissør. Barbie-filmen, som har blitt en franchise med mange utgivelser, har spilt en avgjørende rolle i markedsføringen av merkevaren og har utvidet Barbie-universet til å omfatte et bredere publikum. I dette blogginnlegget skal jeg utforske suksesshistorien til Barbie-filmen fra et markedsføringsperspektiv og hva som har gjort den til en så overveldende suksess.

 

 

Markedsføringskampanjen for filmen Barbie har vært intet mindre enn genial. Den har inkludert innovative tiltak som et eget Barbie-cruise, utleie av et Barbie-drømmehus på Airbnb, rosa klær, samarbeid med Zara med egne Barbie-kolleksjoner, en stor Barbie-boks du kan gå inn i som er perfekt foto til sosiale medier, Barbie-musikk fra artister Dua Lipa og Billie Eilish, og ikke overraskende, Barbie-dukker basert på skuespillerne i filmen.

 

 

Suksessen skyldes, ifølge markedsføringssjefen Josh Goldstine (Variety), en kombinasjon av betalt markedsføring og en imponerende mengde samarbeidspartnere som har ønsket å være en del av dette prosjektet. Ved å treffe den rette tidsånden klarte Barbie å skape en bevegelse heller enn bare en vanlig markedsføringskampanje.

 

 

Allerede før premieren fikk filmen et stort oppsving takket være motebransjen, som omfavnet Barbie-trenden med klær, veggmaling (!) og effekter i «Barbie-rosa». Dette ga filmen en dynamisk tilstedeværelse i populærkulturen, og interessen ble ytterligere økt gjennom et smart utnyttet sosiale medier-fenomen kalt «Barbenheimer». I tillegg til dette valgte markedsføringslaget å slippe små biter fra filmen for å stimulere diskusjonen i sosiale medier, noe som viste seg å være en vellykket strategi for å skape engasjement rundt filmen.

 

 

 

 

Alt dette har skapt et inntrykk av et enormt markedsføringsbudsjett, noe Goldstine tilbakeviser. Det har vært en stor andel organisk (brukerbasert) trafikk og et av de viktigste valgene var å stimulere innholdsskaping i sosiale medier.

I dag oppdaget jeg at Google «Barbie-fiserer» søkeresultatet om du skriver «Barbie» eller «Barbiefilmen» i søket deres.

 

 

 

Barbie-filmen har demonstrert hvordan en godt etablert merkevare kan bli revitalisert gjennom en kombinasjon av smart markedsføringstaktikk, samarbeid med trendsettere og effektiv bruk av sosiale medier. Suksessen har bekreftet Barbies tidløse appell og vil trolig inspirere fremtidige markedsføringskampanjer for andre ikoniske merkevarer.

 

 

Dette er en av de beste filmene jeg har sett de siste år, spesielt med tanke på Arnekampanjen og behov for flere kvinnelige forbilder. Som de sier i filmen, selvsagt satt litt på spissen, men også viktig å tenke over: «Menn hater kvinner. Kvinner hater kvinner. Det er en ting vi har felles.» I Arnekampanjen fokuserer vi på «Menn må hjelpe kvinner», «Kvinner må hjelpe kvinner» og «Kvinner må hjelpe seg selv».

 

Følg Pixeldust på sosiale medier: