Alle har vel vært innom en nettside som gir en dårlig opplevelse. En nettside der man ikke vet hvor man skal bevege seg og hvordan man skal finne svaret på det man lurer på.
Noen virksomheter har også glemt å fortelle om det åpenbare, nemlig hva de enten selger eller driver med.
Eksempler på gode nettsider:
Hva er en dårlig nettside?
Det handler om brukeropplevelse. Hvis brukeren ikke er fornøyd med besøket, er ikke brukeropplevelsen tilfredsstillende nok. Da vil nettstedet oppfattes som dårlig.
Men hva kjennetegner da en god nettside?
1.) En nettside som er tydelig
Det er viktig å ha et klart mål med nettsiden. Spør deg selv om hva kunden leter etter på din nettside. Er de ute etter informasjon, er de på shopping eller ønsker de underholdning? Det er viktig å tenke gjennom hva kunden ønsker og tilby dette på en enkel og passende måte. Lett å si. Det enkle er ofte vanskelig.
- Komme i kontakt med kunder
- Øke kjennskap til din virksomhet / Forbedre merkevaren
- Øke trafikk
- Øke salget
- Gi bedre kundepleie og support
- Få folk til å melde seg på nyhetsbrev
- Annet
2.) Godt design og god navigasjon
En nettside som fenger og er veldesignet, gjør at brukerne får lyst til å utforske den. Er den utdatert og føles «gammel», kan man miste besøk fordi man automatisk får et dårligere inntrykk av virksomheten. En nettside bør være i stadig utvikling, slik at den ikke blir utdatert.
For å få kunden til å komme seg enkelt rundt på siden, må man ta ekstra tid til å teste ut og få til navigasjonen. Man kan ha en superfin nettside, men om kundene ikke finner frem til informasjonen eller produktene de er ute etter, eller blir forvirret underveis, så mister man disse.
Lag en oversikt over nettsiden og reisen man ønsker brukeren skal ta.
3. ) Relevant innhold og gode bilder
Innhold er som kjent «konge» (Content is king). Skriv artikler med godt og enkelt språk, med fokus på stikkord. Fjern ord som brukes for å fylle opp. Enkle triks som bruk av overskrifter, bulletpoints og uthevede ord gjør at det blir lettere for brukeren og komme seg igjennom innholdet. Brukerne leser ikke ord for ord, de scanner og er på jakt etter rask bekreftelse på at de er på rett sted.
Det meste av det en besøkende på nettsiden får med deg, er det som står i toppen av siden. Så snu om på innholdet, dersom du i dag har det viktigste nederst.
Flere tips kommer. 🙂
Det er lett å gå seg vill midt oppi alle idéer og kompromisser.
Ønsker du en prat om forbedring av nettside? Ta kontakt