Hva koster en nettside?

Dette er det spørsmålet jeg får aller mest. Dessverre er det ofte vanskelig å svare på på stående fot. Det er så mange ukjente faktorer i det spørsmålet. Jeg trenger å bli kjent med firmaet ditt, finne ut av hva du har behov for og hva du ønsker å oppnå med ny eller forbedret nettside. Så kan jeg komme med forslag på løsninger og prissette det.

 

Ta en titt på Pixeldusts prisliste

 

Hvor viktig er det for deg at nettsiden fungerer bra?

Noen vil bare ha en nettside som ser fin ut, og gir en enkel informasjon om hva firmaet gjør, som de kan be folk gå inn på for å lese mer. I slike tilfeller kan man enten lage en enkel 1-sides webside (en såkalt one-pager), eller forhøre seg med bekjente og finne noen som gjør det for en lav pris (10 000,- eks mva og oppover). Slike nettsider blir på en måte som et visittkort.

 

Artikkel: «Jeg har 15 000,- i budsjett, kan jeg få en nettside for det?»

 

Er du avhengig av en god nettside?

Mange firmaer er avhengige av å ha en brukervennlig og synlig (Google-vennlig / SEO) nettside for å få salg. Dersom en bedre nettside kan bidra til økt salg, så kan vil dette være en investering. Hos byråer liknende Pixeldust begynner slike nettsider på 30 000,- eks mva og oppover. Årsaken til dette er enkelt og greit at det tar tid å lage gode nettsider. Man må sette seg inn i firmaet man skal levere for, man må gjøre en god del research, tenke langsiktig, komme opp med gode løsninger, brukerteste og tilpasse nettsiden til hvert enkelt merkevare og firma. I tillegg må man tilpasse bilder og grafiske elemeneter, slik at de ikke blir for tunge. En treg nettside gir ikke bare dårlig kundeopplevelse, det gir også dårligere rangering i Google.

Hvordan skal den lages?

Det finnes mange forskjellige CMS-systemer (Content Management Systems/Publiseringssystemer som lar deg opprette, redigere og organisere alt innhold på din nettside), som Wix, Squarespace, Umbraco, WordPress og Craft, for å nevne noen. Dette vil ha noe å si på hvordan man beregner pris, da noen av disse har egne servere og andre fordrer at du har eget webhotell. Pixeldust har valgt å levere WordPress, fordi det er et fleksibelt produkt, man kan utvikle og designe hva som helst med det. Det er enkelt for kunder å publisere artikler selv.

Artikkel: Jeg elsker WordPress.

Hva trenger du?

Ønsker du å kunne oppdatere sidene selv? Da trenger du at utvikleren legger til rette for en nettside med mest mulig enkel publisering. Det er mange måter å legge opp en WordPress-side på. Min erfaring er at mange kunder er frustrert over at de ikke får lov av byrået sitt til å publisere selv. Med WordPress er dette nesten like enkelt som å skrive et dokument i Word, og jeg gir en god opplæring i publisering.

Mange tror også at det er antall sider som påvirker prisen mest, men det er som regel antall forskjellige sidetyper og funksjoner, integrasjoner og interne systemer som drar prisen opp. Dersom alle sidene skal se helt like ut, så har det ikke så mye å si om det er 5 eller 20 sider for den som skal utvikle dette.

Hva er avansert funksjon?

Dersom regnskapssystemet skal snakke direkte med lageret, blir det ofte tidkrevende og komplisert. Det samme gjelder eget bookingssystemer, integrasjoner med CRM-systemer, flere språk på siden, avanserte skjemaer, chatbot, quiz, kalkulatorer etc. Har du en nettside fra før, som du ønsker erstatte, så er det viktig at linkene redirectes til nye sider. Når jeg designer nye sider, kan det godt hende jeg endrer bane for URL, og da må jeg passe på at disse blir ivaretatt. Blir de ikke det, så vil du kunne oppleve å få dårligere rangering i Google (SEO). Skal du ha en nettbutikk på din nettside, er dette en typisk avansert funksjon.

Hva er medium avansert funksjon?

Skal du ha flere språk på siden, avanserte skjemaer og filtreringer, blogg etc. så er det noe som tar tid å designe/utvikle.

Hva er enkel funksjon?

Noen funksjoner er helt standard, og tar ikke lang tid. Det finnes plug-ins som gjøre at noen funksjoner kan implementeres på under en time. Dette kan være f.eks. Google kart, Facebook-feed, enkle skjemaer eller pop-ups.

Så – hvordan kommer man frem til prisen på en nettside?

Vi trenger ta en prat om behov og ønsker, hva dere ønsker gjøre selv, interne ressurser, om firmaprofilen er på plass i dag og hvilke funksjoner / integreringer dere ønsker. Deretter kommer jeg med forslag på løsning og prissetter dette i et oversiktlig tilbud.

Ekstra kostnader som kommer i tillegg til design og utvikling av nettsider uansett om du bruker et byrå eller lager det selv.

Plug-ins

Noen plug-ins må man ha, andre er for å gjøre arbeidet til kunden bedre, resultatene bedre eller helt nødvendig for å utvikle noe spesielt. Pixeldust har alltid priser på dette med i et tilbud, slik at det ikke kommer som noen overraskelse.

Bilder, illustrasjoner, fonter, logo og firmaprofil

Dersom man må kjøpe eller få laget noe spesielt materiell i tillegg til det man har selv (eller kan bruke gratis) kommer dette i tillegg. Pixeldust anbefaler å engasjere en fotograf for å få tatt noen ekte bilder (både i miljø og portrett), men det er ikke alle som har budsjett til dette i starten. Dette er bilder man kan bytte ut ganske enkelt i WordPress senere.

Webhotell og domene

Uansett hvor nettsiden lages, så må du betale for webhotell og domenet. Et webhotell koster mellom 1000-2000,- eks mva/årlig avhengig av kapasitet.

Drift av siden:

Dersom du bruker WordPress eller liknende plattformer, er det helt nødvendig å oppdatere nettsiden jevnlig. Dersom ikke, så kan nettsiden bli utdatert og sårbar for hacking. Mange byråer tilbyr seg å gjøre dette, og det vil spare deg for mye ekstra stress, for det kan oppstå feil når man oppdaterer. Det er varierende hva byråer tar seg betalt for dette, men det ligger på 1000,- eks mva/mnd og oppover.

Følg Pixeldust på sosiale medier: