Slik spiller du på lag med algoritmene til LinkedIn i 2023.
Forstår du hvordan algoritmene på LinkedIn fungerer, kan du nå overraskende mange uten å betale.
LinkedIn bruker algoritmer for å bestemme hva som skal vises i brukernes nyhetsfeed, basert på en rekke faktorer som inkluderer:
Brukerens aktivitet
LinkedIn vil vise innhold til brukere basert på deres tidligere handlinger og preferanser, som hvilke innlegg de har likt, kommentert eller delt tidligere.
Innholdets relevans
Algoritmen vurderer også innholdets relevans for brukeren. Det vil prøve å vise innhold som er mest relevant for brukerens yrkesinteresser, bransje og kontakter.
Engasjement
Innhold som har høyt engasjement, som liker, kommentarer eller delinger, vil bli prioritert i nyhetsfeeden, siden dette tyder på at innholdet er av interesse for brukerne.
Tidsfaktor
LinkedIn vil også prioritere nytt og ferskt innhold, så det er mer sannsynlig at brukere vil se nylig publiserte innlegg.
Kvaliteten på innholdet
LinkedIn vil prøve å vise innhold som er av høy kvalitet, med godt skrevne overskrifter og beskrivelser, engasjerende bilder eller videoer og en klar verdi for leserne.
Merk deg dette:
Det er viktig å merke seg at LinkedIn endrer og justerer algoritmen sin fra tid til annen. Derfor er det viktig å holde seg oppdatert på endringene og tilpasse innholdsstrategien din deretter for å maksimere synligheten din på plattformen.
LinkedIn er et profesjonelt nettverk, og brukerne forventer å se verdifullt og nyttig innhold fra deg, ikke «salg salg salg». Du kan helt klart selge gjennom LinkedIn, men det er fordi brukerne har blitt kjent med deg over tid.
Hvis noen deler innlegget ditt på LinkedIn, ta deg tid til å takke dem for det. Dette viser at du verdsetter deres engasjement og hjelper deg med å bygge et sterkere forhold til publikummet ditt. Hvis du har publisert et innlegg på LinkedIn og mottar kommentarer fra brukerne, bør du ikke ignorere dem. Kommentarene gir deg muligheten til å engasjere deg med publikummet ditt og bygge et sterkere forhold til dem. Hvis du ignorerer kommentarene, kan det gi et inntrykk av at du ikke bryr deg om publikummet ditt eller ikke har tid til å svare.
Gjør dette for å få bedre resultater på LinkedIn:
- Lag innhold av god kvalitet
- Fokuser på å få engasjement på innlegget ditt i løpet av de første 90 minuttene.
- Vær aktiv på LinkedIn og engasjer deg i andres innlegg
- Skriv noe spennende i de tre øverste linjene, slik at folk klikker på «Se mer»
- Pass på at profilen din er mest mulig utfylt (SSI score bør være over 70)
- Legg ut minst 2 innlegg pr uke
- Legg ut spørreundersøkelser
- Legg ut innlegg med egne vedlegg/slides, maks 8 slides
- Videoer bør være kvadratisk, vare 1/2 – 1 minutt, har undertekst, og være lastet opp direkte (evt. via Vimeo)
- Bruk LinkedIn Live
- Legg ut innlegg på de beste tidene (morgen – lunsj)
- Svar på kommentarene du får på innlegget
- Få ansatte til å kommentere på egen post, ikke bare videredele via egen profil
- Post med 24 timers mellomrom
- Selfies gir meget gode resultater på engasjement og rekkevidde
- Etter at du har postet, lik og kommenter minst 3 andre poster fra nettverket ditt.
- Tagg aktive brukere (personer eller bedrifter) i kommentarfeltet etter at du har fått 3-5 kommentarer, men vær sikker på at de kommer til å kommentere, for ellers vil det bremse veksten på postens rekkevidde.
Ikke gjør dette:
- Ikke legg inn link til sider utenfor LinkedIn, det stopper spredningen av innlegget på LinkedIn
- Ikke rediger innlegget ditt før etter 1 time. Bruk heller Word først og sjekk skrivefeil på den måten.
- Ikke kommentér på eget innlegg før noen andre har kommentert (svare andre er ok)
- Videoer bør være kvadratisk, vare 1/2 – 1 minutt, har undertekst, og være lastet opp direkte (evt. via Vimeo)
- Ikke gå bananas med emoji, men bruk dem for å gjøre innholdet mer interessant og leservennlig
- Ikke bruk så mye som 10 hashtags, 3-4 holder
- Ikke post den samme teksten på to språk i samme post